نشریات استانی ۱۳۸۰……………………………………….. مقاله علیرضا پزشکپور
چه موقع شیپور کشتی ها در بندر گز و بندر ترکمن طنین انداز خواهد شد؟
فانوس های دریایی این دو بندر قدیمی چه زمانی روشن میشود؟
با نگاهی به نقشه جغرافیای کشورمان در می یابیم که از ۲۸ استان موجود فقط هفت واحد ان در شمال و جنوب به دریا راه دارند و از این جمع تنها چهاراستان به خشکی و هم به دریا مرتبطند، گلستان، گیلان، خوزستان و سیستان و بلوچستان در شما شرق کشور چنین مزیتی تنها به استان گلستان اختصاص دارد که در شرق دریای خزر واقع شده است.……. ادامه مطلب را کلیک نمایید.
این ویژگی موقعی چشمگیر تر می شود که در استان همجوار یعنی خراسان و مازندران را در نظر آوریم که اولی فقط از راه خشکی و دومی از طریق دریا می تونند با کشورهای همسایه به طور مستقیم ارتباط داشته باشند، اما استان گلستان با ترکمستان و به تبع ان با دیگر همسایگان شمالی، مرز مشترک زمینی و دریایی دارد و در واقع نقطه تلاقی آب و خشکی است. اگر به این مهم خطوط مواصلاتی جاده ای راه آهن وامکانات فرودگاهی و اسکله ای اضافه شود، موقعیت استراتژیک استان از نظر مبادلات تجاری با کشور های همسایه بخوبی روشن می شود.
دو بندر قدیمی گز و ترکمن که در گذشته از رونق فراوانی برخوردار بودند پس از سالها رکود و متروکه بودن به همت اهالی منطقه و مسئولان استانی و کشوری در استانه تجدید حیات قرار گرفتند.
به رغم گذشت حدود ۴ سال از نوسازی و تجهیز این دو بندر چند منظوره، هنوز برای بهره برداری از آنها اقدام جدی نشده اشت. این دو بندر برای فعالیت در بخش های بازرگانی، جهانگردی، گردشگری و تفریحی احداث شده اند، اما متأسفانه امکانات فراهم شده از قوه به فعل در نیامده است.
در حالی که هر یک از استان های سالی در جنوب و شمال کشور، بین یک تا چند بندر فعال دارند، اما استان گلستان با وجود فقط همین دو بندر، شاهد هیچ فعالیت بندی نیست.
تولید کنندگان، تجار و صاحبان کالا و شرکت های بازرگانی در استان برای صادرات و واردات اجناس خود اگر بخواهند از بهترین راه ممکن وکم هزینه ترین آنها که حمل و نقل دریایی است، استفاده کنند باید متحمل هزینه حمل و نقل اضافی، اتلاف وقت و حتی گاهی با حتمال فاسد شدن محوله های خوراکی خود و با بسیاری مخاطرات دیگر مواجه شوند وبه بنادر استان های م مازندران و گیلان روی آورند.
این توقع و انتظار بجا از مسئولان وجود دارد که هر چه سریعتر نسبت به لایروبی این بنادر ویا طویل کردن اسکله ها و نسبت ایجاد عمق و سول مناسب برای پهلو گرفتن کشتی ها اقدام های عاجل به عممل آورند تا حداقل دریا پیماهایی با ظرفیت های کم و متوسط بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تن بتوانند در انها لنگر اندازند و یکی از گره های کور رشد و توسعه استان به این ترتیب باز شود . همتی باید که فانوس های دریایی این دو بندر ارزشمند هر چه زودتر روشن شود و تلاشی جدید باید که آنها به مرور فروزانتر نگاه داریم. رونق اقتصاد، ایجاد اشتغال، کاهش فساد های اجتماعی و اخلاقی، کمترین پیامد آغاز فعالیت این دو بندر خواهد بود .
خرسندی وامتنان مردم به کسانی هدیه خواهد شد که آبادانی این دو بندر را دراولویت کارخود قرار دهند.