۱-اجرای طـرح اتاف :
همانطوریکه قبلاً گفته بودم در پروژه های عمرانی و خدماتی که توسط شهرداری اجرا می شود طرح مطالعاتی اتاف (ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی) در مورد هر پروژه ای که اعتبار هزینه آن از یک میلیارد تومان به بالا باشد باید اجرائی گردد یعنی هر طرحی پیوست فرهنگی داشته
باشد که توسط مشاوران دوره دیده ویژه ای مطالعه شود به این معنا که از قبل از اجرا و همین در حین عملیاتی شدن و پس از خاتمه از ابعاد مختلفی مانند اینکه آیا آن طرح اولویت دارد آیا خواسته و مطالبه شهر و یا اهالی آن قسمت از شهر می باشد و نیز در صورت اجرائی شدن چه تعداد افراد از آن منتفع می شوند و چه کسانی متضرر می گردند آیا راهکارها و تمهیداتی برای متضرران می توان دید و کلاً با تجزیه و تحلیل پروژه ها نتیجه گیری می شود که آیا آن طرح عملیاتی شود و یا لغو گردد و یا اصلاحاتی در آن بوجود آید .
که در شهر گرگان ما چنین پیوست نگاری هایی تابحال نداشته ایم و امید داریم از این پس هر طرح و پروژه شهرداری گرگان پیوست فرهنگی به همراه داشته باشد .
که در زیر به چند باید و نباید دیگر اشاره هایی خواهم داشت .
۲-روگذر گلشهـر به نهارخوران اولویت داشت بجای زیـرگذر
با یک نگاه می توان متوجه بود که ترافیک از گلشهر به بلوار نهارخوران بیشتر بوده است که می باید ابتدا این روگذر از نظر بنده به همان حالتی که دیده شده یعنی به صورت L شکل از گلشهر آغاز و در حدود کارواش فرود می آمد که اکنون نیز اعتقاد دارم چنانچه این روگذر ایجاد نشود زیرگذر در حال احداث فعلی تأثیر آنچنانی در ترافیک ندارد و موقعی موثر است که سه سطحی اجرا شود و جهت رفع مسائل و مشکلات احداث آن باید تمهیدات لازم بعمل آید .
۱-۲ – در تقاطع دخانیات انتخاب بهینه روگذر شمال به جنوب بلوار نهارخوران بود .
با توجه به اینکه کمی پائین تر زیرگذر در حال احداث می باشد بهتر این بود که تقاطع دخانیات در راستای نهارخوران بصورت روگذر اجرا می شد ک به این ترتیب در روگذرها به اندازه عرض روگذر تقریباً ما به خیابان قبلی اضافه می کنیم که این بهتر هست ولی در زیرگذرها قسمتی از عرض خیابان به زیر منتقل می شود افزایش پیدا نمی کند و خوبی دیگر این بود که دو زیرگذر پشت سرهم و به فاصله کم ایجاد نمی شد .
۲-۲ – روگذر صیاد به قلعه حسن در دخانیات اولویت داشت :
با توجه به عملیات احداث زیرگذر در پائین تر از تقاطع دخانیات صلاح بود که روگذر صیاد به قلعه حسن ابتدا ایجاد می شد و در فاز دوم و پس از خاتمه عملیات زیرگذر گلشهر به آن پرداخته می شد در راستای نهارخوران حالا یا به روگذر می رسیدند و یا به زیرگذر و چنانچه شمال به جنوب نهارخوران روگذر می شد صیاد به قلعه حسن زیرگذر می توانست اجرا شود بهر حال اکنون که عملیات اجرائی در این تقاطع به صورت ذیرگذر در حال اجرا می باشد ، صیاد به قلعه حسن باید به صورت روگذر اجرا شود و چه خوب بود که این کار ابتدا در این فاز انجام می شد .
۳-۲- ایجاد باند توقف یا پهلوگاه در کنار گذرهای بلوار نهارخوران برای رونق مغازه داران الزامی است .
با توجه به اینکه در دوسوی زیرگذر گلشهر در کنار گذرها یکسان در نظر گرفته نشده به دلیل فاز بعدی روگذر به این ترتیب عرض کنار گذر غربی بین ۸ تا ۱۳ متری می شود و کنار گذر شرقی فقط حدود ۶ متر لذا حتماً باید جهت از رونق نیافتادن مغازه ها و مجتمع های اقتصادی کنارگذر شرقی باند توقف اتومبیل در نظر گرفته شود آنهم بدون تابلوی توقف ممنوع و یا با ایجاد پهلوگاه در آن قسمت فرورفتگی در پیاده بوجود آید تا اتومبیل ها بتوانند پارک کنن و کسب و کار در قسمت شرقی کنار گذر گلشهر از رونق نیفتد .
و یا اینکه کنارگذرهایی که عرض کمی دارند جهت پارک اتومبیل ها تمهیدات دیگری مانند اینکه عرض سواره رو را کنسول دهند به طرف بالاسر زیرگذر که عرض خیابان کنار گذر عریضتر شود تا اتومبیل ها بتوانند جهت کارهای اقتصادی پارک نمایند .
۴-۲ – عدم توازن طول زیرگذر دخانیات در رمپ شمالی و جنوبی
یکی از مسائل دیگر اینست که طول رمپ شمالی که مغازه کمتری دارد کمتر هست حدود ۱۵۰ متر و رمپ جنوبی تقاطع دخانیات که در دوسوی آن اکثراً مغازه هست طول آن حدود ۳۰۰ متر می باشد یعنی دو رمپ آن متوازن نیست باید حداقل یکسان در نظر گرفته می شد و یا با توجه به تعداد زیاد مغازه های طرفین رمپ جنوبی به طول رمپ شمالی باید اضافه می شد که کمتر در آن قسمت مغازه وجود دارد .
۵-۲- پل دسترسی همسطح و هوایی عابران پیاده جهت ارتباط برقرار نمودن دو طرف بلوار نهارخوران از بالای رمپ ها برای برقراری تبادل اقتصادی مشتریان و بنگاههای اقتصادی دوسوی خیابان .
نکته بسیار مهم در این دو زیرگذر تقریباً پشت سر هم گلشهر و دخانیات قطع ارتباط مردم و عدم دسترسی عابران پیاده در دو سوی خیابان هست که به نظر بنده برای هر رمپ از این چهار رمپ یک پل عابر پیاده همسطح خیابان در جایی در نظر گرفته شود که عمق زیرگذر زیاد شود و سرگیر نباشد برای اتومبیل ها و در جایی که رمپ زیرگذر عمق کمی دارد پل هوایی عابر پیاده در نظر گرفته شود در غیر اینصورت هر عابری که بخواهد از این سوی بلوار نهارخوران خود را به آن سوی برساند باید حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را طی کند تا خود را به دوربرگردان و یا ابتدا و یا انتهای رمپ ها برساند که کار برای عابران مشکل و در رونق اقتصادی مغازه های دوسوی بلوار نهارخوران بسیار موثر می باشد .
۳-تالار بزرگ شهر برای گرگان :
گرگان بعنوان مرکز و پایتخت استان گلستان دارای جایگاهی هست که باید محل مناسبی برای گردهمایی ها و سمینارها و همایش ها و کنسرت های چندهزار نفره داشته باشد که در دوره دوم که بنده حضور داشتم این فرهنگسرا با ۲۵۰۰ صندلی کلنگ آن به زمین زده شد ولی متأسفانه در سالهای بعد این مکان به هایپر مارکت و یا همان سوپرمارکت بزرگ در حال تبدیل شدن می باشد و قسمت فرهنگی آن هم بجای اینکه ۵ برابر تالار فخرالدین اسعد گرگانی گنجایش می داشت یعنی ۲۵۰۰ صندلی برعکس به یک پنجم تقلیل یافته است یعنی دوسالن کوچک ۷۰ نفره و ۱۵۰ نفره که برای جلسات خانوادگی خوب است بنابراین می طلبد ما برای تالار بزرگ شهر گرگان سالنی شیبدار و چندهزار نفره با صندلی و امکانات پیشرفته صوتی و تصویری در نظر بگیریم ضمن اینکه یادآور می شوم سالن در حال احداث از سوی اداره ارشاد هم آن گنجایش مورد نظر را ندارد .
امیداوریم شورا و شهرداری گرگان که بجای اکثر سازمانها در مباحث مختلف ورود پیدا می نمایند و کمک و مساعدت می کنند برای تالار بزرگی در مرکز استان که در حد شأن مردم گرگان باشد اقدام نمایند .
۴-شورایاران محلات و تعیین تکلیف آنان :
در یکسال اخیر یک بار بنده بعنوان مسئول کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورا دعوتی از همه شورایاران محترم قبلی محلات مختلف گرگان بعمل آوردم و در نشستی به مسائل و مشکلات آنها پرداخته شد و آنهائیکه بطور کتبی مطالبات محله خود را به ما انعکاس داده بودند را به شهراری جهت اقدامات لازم انعکاس دادیم و پیگیری هم تابحال داشته ایم و اما در مورد تعیین تکلیف شورایاران سه پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی چندین ماه قبل مطرح شد و برای نظریه نهائی به صحن و یا هیئت رئیسه ارسال نمودم که تا بحال تصمیمی گرفته نشده است و آن سه حالت به این شرح می باشد .
۱-۴ – تمدید و ادامه کار شورایاران قبلی :
یکی از پیشنهادها اینست که شورایاران قبلی که حدود ۱۵۰ نفر می باشند در جایگاههای خود ابقا شوند و ادامه کار دهند .
۲-۴ – انتخابات جدید برای شورایارن محلات گرگان :
و یا اینکه انتخابات جدید در محلات ۱۰۰ گانه گرگان برگزار شود و افراد منتخب بتوانند با شورا همکاری داشته باشند .
۳-۴ – انتصاب شورایاران در محلات :
و نظریه سوم اینست که شورایاران بصورت انتصابی از سه تا پنج نفر از بین اشخاص و معتمدین محل و مسجد و پایگاه بسیج و غیره معرفی گردند .
و نکته مهم در مورد شورایاران محلات اینکه هرکدام از حالت های سه گانه فوق اجرائی شد به شورایاران به عنوان رابطین محلات با شوراها دیده شوند و مسائل و مشکلاتی را که آنها انعکاس می دهند اهمیت داده و پیگیری شود.
۵-مسابقه پیشنهاد بدهید جایزه بگیرید یک میلیون تومان به ده تن هر نفر یکصد هزار تومان :
مسابقه ای بنده طراحی کرده ام در رابطه با شناساندن گرگان که دو سوال را مطرح نموده ام با یک میلیون تومان جایزه به ده نفر یعنی هر نفر یکصد هزار تومان که به بهترین پیشنهادها جوایز در نظر گرفته شده اهداء خواهد شد در روز گرگان
۱-۵ – راههای تماس جهت مسابقه گرگان :
الف –نامه به نشانی شورای شهر گرگان
ب – درج کامنت در وب سایت شخصی بنده به www.pezeshkpour-GorGAn.IR
ج-پیامک به تلفن اینجانب ۲۱۱۰-۲۷۸-۰۹۱۱
د-جواب ها بصورت خلاصه و تیتروار باشد
ه-و همچنین پیشنهاد دهندگان نام و نام خانوادگی و شماره تلفن خود را مرقوم فرمایند .
۲-۵- سوال اول :
به نظر شما اگر از هر هموطنی در هر کجای کشورمان خواسته شود نام ده شهر ایران را به زبان بیاورد چه اقداماتی شورای شهر ، شهرداری ، شهروندان و دیگر دستگاههای اداری باید انجام دهند تا گرگانکه کانون و پایتخت طبیعت گردی و اکوتوریسم ایران و کلانشهر آینده هستنامش جزء آن ۱۰ شهر برده شود ؟
۳-۵-سوال دوم
چه جاذبه هایی در ابتدای ورودی های شهر گرگان باید ایجاد شود و به جلوه درآید تا مسافران بطور خودکار با دیدن آنها اتومبیل خود را متوقف نمایند و این فرصتی باشد برای اطلاع رسانی و شناساندن و معرفی توانمندیهای گرگان و گلستان و ارائه نقشه و بروشور و غیره از جاذبه های طبیعی ، تاریخی ، مذهبی ، تفریحی و اقلیم های متفاوت به آنان که مطلع شوند در کوتاهترین فاصله زمانی و مکانی می توانند به همه پدیده های جغرافیایی دست یابند و در نتیجه ماندگاری مسافران که اکنون از شب تا صبح است به ۲۴ ساعت و بیشتر افزایش یابد که موجب پویائی اقتصادی منطقه و رفاه بیشتر شهروندان و تبدیل گرگان از یک شهر عبوری به مقصد گردشگری شود؟
امیدوارم بهترین طرح های رسیده از جانب هموطنان و هم استانیها و همشهریان عزیز هر چه زودتر اجرایی شود تا گرگان که پایتخت طبیعت گردی ایران می باشد هرچه زودتر به جایگاه واقعی خود در حد شأن بالای مردمانش برسد . به امید خدا
علیـرضا پزشکپور
رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی
شورای اسلامی شهرگرگان