بنا داشتم این بار درخواست های مردمی و نیازهای شهروندان از مدیریت شهری را دسته بندی کرده و ارائه نمایم تا بر حسب شعار این دوره انتخاباتیم عمل کرده باشم یعنی (آنچه شما برای کلانشهر آینده مان گرگان می خواهید)
۱-اما پس از جستجو متوجه شدم سامانه ۱۳۷ که شماره تلفنی جهت برقراری ارتباط شهروندان با شهرداریها در سراسر کشور است در گرگان هنوز راه اندازی نشده که امیدوارم این سیستم در شهرداری گرگان هرچه سریعتر ساماندهی شود زیرا فایده آن این است که در صورت پیغام هر شهروندی واحدها و بخش های اجرایی شهرداری بخصوص مناطق و نواحی موظفند در فاصله زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعته موارد اطلاع داده شده از سوی شهروندان را بررسی و اقدام لازم را به انجام برسانند .
برای دیدن ادامه مطلب کلیک کنید
۲-سایت و سامانه پیغام گیر شورای شهر نیز که مجهز به دریافت درخواست های مردمی می باشد ، چند پیغام بیشتر ندارد که این نشاندهنده سه حالت هست یا مردم مشکل ندارند که بعید است و یا اطلاع رسانی لازم نشده است که چنین نمی باشد و این خبررسانی انجام گردیده و یا حالت سوم اینکه ، برای شهروندان این نوع ارتباط ها مشکل هست و مراجعه مستقیم به شورا و شهرداری را ترجیج می دهند .
۳-البته اعضای شورای شهر هر روزه بصورت رودرو و چهره به چهره با همشهریان بسیاری در تعامل هستند و به این طریق از مسائل شهر اطلاع پیدا می کنند و نیز به این ترتیب نظارت بر کار شهرداری هم تا حدودی خود به خود انجام می شود زیرا هر کدام از ما یعنی اعضاء شورای شهر درب اتاق هایمان در زمان هایی که شورا هستیم به روی شهروندان گرامی باز می باشد و یا در کوچه و خیابان و مسجدها و اماکن مختلف و نیز تلفن بنده در همه مواقع شبانه روز وقت و بی وقت پاسخگوی شهروندان گرامی بوده و می باشد و همیشه با روی گشاده با آنها صحبت کرده و سعی در بر طرف نمودن خواسته های منطقی و بحق شهروندان بخصوص در زمینه مسائل و مشکلات شهری داریم در این زمینه ناگفته نماند که فعالیت خبرنگاران رسانه های گروهی قابل تقدیر می باشد که هر روزه و هر هفته مطالب شورای شهر را به اطلاع عموم می رسانند و از سوی دیگر نیز اعضاء شورای شهر را در جریان مطالبات مردمی قرار می دهند .
اما این ارتباط های مجازی هم می تواند بسیار مؤثر در پی گیری و تصمیم سازی شهرداری و تصمیم گیری های شورای شهر باشد زیرا تعداد بسیار زیادی از شهروندان فرصت مراجعه به شورا و شهرداری را شاید نداشته باشند و از این سیستم های جدید که در این زمانه بسیاری از کارها از راههای مختلف ارتباطی همچون تلفن و سایت و ایمیل و اینترنت نیز انجام می شود عملی گردد.
۴-از سویی دیگر با توجه به اینکه اولین سالگرد شروع بکار دوره چهارم شورای اسلامی شهرها به پایان رسیده است بنا به نص صریح قانون باید شوراهای اسلامی شهرها و شهرداریها جهت در جریان قرار گرفتن شهروندان از کارهای انجام شده خود ارائه عملکردی را با آمار و ارقام در بخش های مختلف درآمدی و هزینه های مختلف بویژه در قسمت عمرانی و طرح هایی که در یکسال گذشته به انجام رسیده اعلام نمایند تا شهروندان به حقوق حقه خویش که همانا اطلاع از فعالیت های شورا و شهرداری می باشد برسند و در جریان موارد قرار گیرند .
۵-همچنین تقاضای بنده اینست که برای مطلع شدن بیشتر شهروندان از فعالیت های نمایندگان خود در شورای شهر به غیر از برنامه های رادیوئی و تلویزیونی از نظر نوشتاری نیز نشریه شهروند که ارگان رسمی این نهاد مردمی هست باید ماهی یک بار از سوی شورای شهر انتشار یابد که از این طریق شهروندان در جریان موضوع های مختلف و تصمیم های شورا قرار گیرند چون نشریه شهروند شورای شهر گرگان در بعضی از سالها در فراز و فرود قرار گرفته است و در سالهایی انتشار خوبی داشته و در بعضی از سال ها و از جمله امسال در رکود بسر می برد .
در پایان جهت حفظ شأن و منزلت والای همشهریان عزیز و گرانسنگ امیدوارم همه این وسایل ارتباط جمعی ، از جمله شماره تلفن ۱۳۷ شهرداری گرگان هر چه زودتر راه اندازی شود و همچنین سایت و پیغامگیر شورای شهر نیز با اطلاع رسانی بیشتر در خدمت شهروندان گرامی بتواند انتقال دهنده خواسته های شهروندان باشد .
و دیگر اینکه عملکرد یکسال گذشته شورا و شهرداری گرگان جهت تنویر افکار عمومی شهروندان منتشر شود همچنین با انتشار مجدد نشریه شهروند از سوی شورای شهر آگاهی بخشی در این زمینه نیز در گرگان بهشت ایران صورت گیرد .
علیـرضا پزشکپور
عضو شورای اسلامی شهر گرگان
۲۹/۶/۹۳