۳۴ وظیفه قانونی شورای شهر
۳۴ وظیفه قانونی شورای شهر :با توجه به قوانین موجود و اختیاراتی که قانون به اعضاء شوراهای شهر، داده آنان می توانند در جهت رشد و توسعه شهرهای خودشان قدم های خوب و موثری را بردارند و تا زمانیکه مدیریت واحد شهری قابلیت اجرائی پیدا نماید که در پوشش آن اکثر وظایف دستگاهها اعم از شرکت های
خدمات رسان مانند آب، برق و گاز و یا وظایف درمانی مانند درمانگاهها و بیمارستانها و خدمات پزشکی و همچنین واحدهای فرهنگی و هنری چون آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، کتابخانه ها، سینماها، سالن های نمایش و فعالیت های سازمانهای ورزشی به شهرداریها سپرده شود که در نهایت زیرنظر شورای شهرها قرار می گیرند که در صورت اجرا، طرح یکپارچه سازی بسیار مفید خواهد بود به گونه ای که از این جدا عمل نمودن، دستگاه ها بیرون خواهند آمد و با برنامه مدون و پیش بینی و افق دید بهتری کار خواهند کرد که از دوباره کاری و چندباره کاریها و موازی کاریها دور می شوند مصداق خوب این قضیه که همه مردم شهرها ایراد و انتقاد دارند و نقل مجالس هست موضوع آسفالت کردن از سوی شهرداریها و بعد از گذشت چند روز یا چند ماه کندن آسفالت برای توسعه آب و یا برق و گاز و یا مخابرات و یا فاضلاب می باشد که اگر مدیریت واحد شهری اجرایی شود در جلوگیری از جزیره ای کارکردن و تحمل هزینه های اضافی و روان سازی کارهای شهری بسیار موثر خواهد بود.
ولی با توجه به همین قوانین موجود هم فعلاَ اعضاء شوراهای شهرها می توانند اقدامات عمرانی و رفاهی و فرهنگی را ساماندهی نمایند به شرطی که تعاملات زیر برقرار گردد.
الف – شهرداری انتخاب شود که ضمن کارائی و دید برنامه ای داشتن تعامل خوبی با اعضاء شورا داشته باشد در چنین وضعیتی وقتی شهردار یک شهر همراهی لازم را داشته باشد و تابع تصمیمات قانونی اعضاء شورای شهر باشد ضمن اینکه کارها خوب پیش می رود کارکنان شهرداری و سایر سازمانهای آن نیز در همین راستا حرکت می نمایند.
اما چنانچه بین شهردار و اعضاء شورای شهر که او را انتخاب کرده اند وحدت نظر وجود نداشته باشد که در این صورت تبعات آن به شهر و شهروندان بر می گردد.
ب- دستگاههای اجرایی دیگر:
همانطوریکه در قوانین ۳۴ گانه زیر که بعداً به آن ها اشاره خواهم کرد، فعلاً وظایف مختلف و موازی در چند دستگاه یعنی بین شهرداری و ارگانهای دیگر وجود دارد که می طلبد این سازمانها تعاملات لازم را با شورای شهر و بین شهرداری و ارگان های دیگر شهرداری داشته باشند و از آنجائیکه شهرداری وظایف متعددی را دارد بنابراین تقریباً تمامی دستگاههای اجرائی مستقیم و یا غیر مستقیم در ارتباط با شهرداری ها هستند و برعکس.
ج : همراهی شهروندان: طرح های مورد اجرا از سوی شهرداری باید مورد وثوق و علاقه و نیاز شهروندان باشد و بقول معروف در قبل، حین و بعد از اجرای پروژه ها باید طرح اتاف اجرا شود یعنی ارزیابی تأثیرات فرهنگی و اجتماعی پروژه های شهری که ببیند آیا طرح مورد اجرا نیاز اهالی هست و اگر هست اولویت آنها می باشد یا نه و همچنین طرح مذکور چه زیان هایی برای چه تعداد و چه فوایدی برای چند نفر در بردارد و آیا برای جبران زیان دیدگان فکری شده یا نه که در این صورت اگر همراهی شهروندان را داشته باشیم ماحصل اجرای پروژه ها شیرین تر می شود .
اکنون به ۳۴ قانون که وظیفه شورا و اعضاء آن هست اشاره می نمایم .
وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهرها طبق ماده ۷۱ آن به شرح زیر است :
۱-انتخاب شهردار برای مدت چهار سال
۲-بررسی و شناخت کمبود ها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل های کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط
۳- نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی این امور نگردد .
۴-همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان .
۵-برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاههای ذیربط
۶-تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی، فرهنگی با هماهنگی دستگاههای ذیربط
۷-اقدام درخصوص تشکیل انجمن ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تأسیس تعاونی های تولید و توزیغ و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات عملی و در توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاههای ذیربط .
۸-نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارائی های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها به گونه ای که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد .
۹-تصویب آئین نامه های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعمل های وزارت کشور .
۱۰-تأئید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یک بار توسط شهرداری تهیه می شود و انتشار آن برای اطلاع عموم و ارسال نسخه ای از آن به وزارت کشور
۱۱– همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرح های هادی و جامع شهرسازی پس از تصویب آن توسط شهرداری با تأئید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی
۱۲-تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری با رعایت آئین نامه مالی شهرداری ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر .
۱۳-تصویب وام های پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان کارمزد
۱۴-تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که به نام شهر و شهرداری صورت می پذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آئین نامه مالی و معاملات شهرداری .
۱۵-تصویب اساسنامه به موسسات و شرکت های وابسته به شهرداری با تأئید و موافقت وزارت کشور
۱۶-تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود .
۱۷-نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری
۱۸-نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر
۱۹-نظارت بر امور تماشاخانه ها، سینما ها و دیگر اماکن عمومی که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می شود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات برطبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش سوزی و مانند آن .
۲۰-تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیر محصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر
۲۱-نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر
۲۲-وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تأسیسات شهری
۲۳-نظارت بر اجرای طرح های مربوط به ایجاد توسعه معابر، خیابان ها و میادین و فضاهای سبز و تأسیسات عمومی شهر برطبق مقررات موضوعه
۲۴-تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابان ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها با رعایت مقررات مربوط
۲۵-تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی در تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم
۲۶-تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان های وابسته به آن با رعایت آئین نامه مالی و معاملات شهرداری ها با رعایت مقررات مربوط
۲۷-تصویب نرخ کرایه وسایط نقلیه درون شهری
۲۸-وضع مقررات مربوط به ایجاد و میدان های عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه
۲۹-وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاههای ذیربط برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره با رعایت مقررات قانونی مربوط
۳۰– نظارت بر حسن اداره مالی شهرداری و کلیه سازمان ها، موسسات، شرکت های وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه، دارائی ها، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری، همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیرهای لازم براساس مقررات قانونی
۳۱-شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را برای اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند .
۳۲-واحدهای شهرستانی کلیه سازمان ها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیردولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را به عهده دارند، موظفند برنامه سالانه خود درخصوص خدمات شهری را که در چارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند .
۳۳– همکاری با شورای تأمین شهرستان در حدود قوانین و مقررات
۳۴– بررسی و تأئید طرح های هادی و جامع شهرسازی و تفضیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصویب نهائی
در پایان امید است در سایه همدلی، وحدت نظر و سلیقه و عمل گرایی به آن بتوانیم گرگانی آبادتر و گلستانی توسعه یافته تر و به تبع آنها ایرانی پیشرفته تر و سرافراز داشته باشیم .
علیرضا پزشکپور
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی،
و سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان
[contact-form-7 id=”77″ title=”نظر سنجی”]