نطق پیش از دستور ۲۳/۷/۸۴ ……………………………………….. علیرضا پزشکپور
در جمعی که اکثرا مشغول نقد و انتقاد بودند ظریفی برخاست و صفحه کاغذ سفیدی را برداشت و با قلم نقطه سیاهی در مرکز ان قرار داد و آنگاه رو به حاضران نمود و گفت شما در این ورقه چه می بینید؟ شما در موارد گوناگونانی همه خوبی های افراد را ملاحظه نمی کنید و فقط یکعمل ناصوابی، چنانچه شخصی انجام داده باشد آن را ملاک و معیار می دانید و یا اگر موسسه و سازمانی که خدماتی ارائه می نماید ممکن است چند مسئله و یا کوتاهی در انجام انها داشته باشد، حق نیست که فقط آن تلاش ها زیر سئوال برده شود، باید نقاط خوب آنها نیز ذکر شود. ……. ادامه مطلب را کلیک نمایید.
در مورد عملکرد شورای شهر و شهرداری نیز چنین است، البته بنده چون عضو شورای شهر هستمدر این مورد، خودم چیزی نمی توانم بگویم اما در مورد شهرداری به خاطر نقش نظارتی و سیاست گذاری و کنترلی و تصمیم سازی و تصمیم گیری که در مقابل آن دارم، مطالبی را عرض خواهم کرد البته کمی و کاستی هائی هم وجود دارد این مسئله در همه جا صدق پیدا می کند و به همین خاطر اس که تنبیه و تشویق را لازم و ملزوم یکدیگردانسته اند، به ویزه کاربرد ان در مدیریت منابع انسانی جهت پویا و فعال نمودن سازمان ها و موسسات، باید مورد توجه قرار گیرد زیرا موتور محرکه هر مقوله، ایجاد انگیزه می باشد، بههمین منظور بر اساس قاعده تشویق و تنبیه و یا تمجید و توبیخ و تشکر و نکوهش، بررسی عملکرد شهرداری گرگان را مورد مداقه قرار می دهیم و ابتدا می پردازیم به سفیدی ها یعنی نقاط مثبت و سپس به سیاهی ها به مثابه نقاط منفی خواهیم پرداخت و در پایان نمره ای به عملکرد شهرداری گرگان خواهم داد.
ابتدا روی خوب سکه یا سفیدی ها:
در مدت چند ماه گذشته الحق و النصاف باید کنیم که کارهای خوبی در شهر صورت گرفته که می توان به موارد زیر اشار نمود:
۱-آسفالت بعضی از کوچه ها و خیابان های سطح شهر به مرور در حال انجام است که جای تشکر نسبی دارد.
۲- جدول و کانال سازی در مکان های مختلف هم تقریباً ادامه دارد
۳- مرمت و لکه گیری آسفالت در کل شهر اگر چه مطلوب نیست ولی نسبت به گذشته بهتر شده
۴- نگهداری فضاهای سبزدر پارک ها و بلوارها و بوستان ها قابل قبول می باشد
۵- ادامه نصب تابلوهای نامگذاری معابر در کوچه ها و خیابان ها روند خوبی طی میک ند .
۶- تمیزی و رفت و روب معابر که جزء وظایف هر روزه شهرداری است در اکثر محلات و کوچه ها و خیابن ها نسبتاً خوب است
۷- در پروزه گرگان + ۱۴ دو پارکینگ طبقاتی در پشت مسجد جامع و خیابان ولیعصر(عج) عملیات اجرائی آنها شورع شده است
۸- همچنین چندین پارک در محلات مختلف آغاز و یا به پایان رسیده
۹- هوشمند سازی ترافیک و عملیات نصب دوربینهای مداربسته کنترل ترافیکی و هدایت موضوع ازیک اطاق در شهرداری مرکز توسط تلویزیون های مدار بسته پیشرفت خوبی داشته که این هم قابل قبول می باشد .
۱۰-ونیز احداث و راه اندازی چند بازار محله ای تقریباً مدرن در نقاط مختلف شهر که انجام گردیده است لذا باید متذکر شد که این سفیدی ها و فعالیت ها و تلاش ها را نباید نادیده بگیریم و انصافاً در این زمینهف از جناب آقای شهردار و کارکنان تلاشگر شهرداری تقدیر و تشکر می شود.
و اما ان روی سکه و سیاهی ها در کار شهرداری ، همانطوریکه نکات مثبت گفته شد موارد منفی نز بایدتذکر داده شود:
۱- مسئله کنده کاری ها مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده، ضمن اینکه نمی شود جلوی رشد و توسعه شهر را گرفت ولی باید شهرداری آنچنان نظارت دقیقی بر روی حفاری ها داشته باشد که سازمان ها و شرکت های خدمات رسان و حفار سریعا نسبت به ایجاد کانال و انجام عملیات مورد نظر و پر نمودن آن باکیفیت عالی عمل نماید، آن هم باکمترین صدمه و مشکل برای شهروندان در کوتاه ترین زمان ممکن باید انجام شود و نیز هر کدام از شرکت ها که طبق قرارداد خوب عمل نکرد مجوز ادامه عملیات بعدی به آنها داده نشود که از این بابت باید گفت شهرداری نظارت خوبی تا به حال نداشته است.
۲- در مرود مقوله آسفالت که همه شهروندان انتظار انجام آن را از شورا و شهرداری دارند بهاطالع برسانم در قسمت هائی از شهر کهآسفالت آنجا انجام شده را، در بخش سفیدی ها گفتم واما این کفایت نمی کند و در بقیه نقاط شهر آنهم با توجه به ظرفیت خوب و بسیار بالای کارخانه آسفالت شهرداری گرگان که از امکاناتش استفاده بهینه نمی شود جای تأمل است وچنانچه بهره برداری باندازه نیمی از ظرفیت اسمی آن صورت پذیرد علاوه بر تأمیناسفالت تمامی خیابان ها و کوچه ها حتی پشتبامهای منازل شهر گرگان را هم می توان آسفالت نمود و در همین قضیه بسیار مهم آسفالت اشاره نمایم که مردم از پرداخت ۳۰ الی ۴۰ درصد خودیاری ومشارکت توسط اهالی هر کوی و برزن گله مندند، زیرا در توانمالی تعدادی از خانوار ها نمی باشد و نیز باعث ماه ها و شاید سال ها معطل شدن و رفت و آمد از سوی اهالی به شهرداری و بالعکس از سوی کارکنان به مکان های مزبور جهت برآورد هزینه ها و سایر مسائل می شود که انرژی و توان و اوقاف تلف شده بیشتر از مبالغ دریافتی از مردم می باشد و در این زمینه پیشنهاد بنده ایناست که به جای حدود ۵۹ الی ۱۰۰ میلیون تومان که هر ساله از هزاران نفر صاحبان منازل وغیرهدر کوچه هائی که می خواهند جدول و آسفالت نمایند دریافت می گرددف آسفالت به طور رایگان برای همشهریان، عزیز انجام شود.
۳- مسئله نظافت و پاکیزگی هم در بعضی محلات دچار ضعف ها و کاستی هائی است که توسط شهروندان شکایت هائی به شورا از جمله به بنده رسیده است که انتظار بیشتری در این زمینه می رود
۴- در مورد اجرای طرح تکریم ارباب رجوع هم توسط شهرداری می تواناز روی تعداد مراجعان به شورای شهر آن را سنجش نمود که دراین زمینه اتفاق خاصی نیفتاده است و هنوز واحد راهنمائی ومشاوره و پاسخ گوئی به مراجعان در مدخل ورودی شهرداری دایر نشده است ومتذکر می شوم مسئولان شهرداری و یا مسئولان دیگر دستگاه های اجرائی نز باید ضمن قبول خدمتگذاری برای مردم، مراجعان را ارباب خود به حساب آورده و این شعار را ملکه ذهن قرار دهند که ضد ارزش امروز برو فردا بیا را تبدیل به کار ارزشی ارموز بمان، فردا نیا، کنند.
۵- در ارتباط با تعریض چهار معبر از چهار خیابان اصلی منتهی به میدان شهرداری جهت رفع معضل ترافیکی که قرار بود عقب نشینی درآنها انجام شود فقط در خیابان شهید بهشتی،مسیر گرگانجدید تا حدود انجام شده و سه کوچه دیگر یعنی در خیابان امام خمینی، کوچه شیرکش تا ملل و همچنین در خیابان شهداء کوچه سبزه مشهد تا سرپیر و نیز در خیابان پاسداران، کوچه اداره پست، تعریض از طرف پارک شهر و ادامه آن به دو سمت، یعنی به سوی پشت سپاه از ناحیه کنسولگری و به طرف خیابان پنجم آذر از سمت پارک شهر طرح اجرا نشده است .
۶- پوشش جدول خیابان ها به ویژه خیابان ولیعصر می تواند در روان سازی ترافیکیآنجا موثر باشد، زیرا با توجه بهاینکه حتی یک سانتیمتر نمی توانیم به عرض خیابان ولیعصر بهخاطر ساخت وسازماهی که فعلیت یافته اضافه نمائیم ولی اجرای این امر باعث افزایش حدود ۲ متر به عرض سواره رو می شود که این مهم با توجه به شورع جدول جدیدآنف پوشش جوی ها انجام نشده که مشاور خیابان هم این مطلب بوده و در زمینه ترافیک ایجاد رفیوژ و مانع در وسط خیابان ولیعصر به منظور جلوگیری از گردش به چپ اتومبیل ها ضروری و لازم می باشد کهاین مرود هم عملی نشده.
۷- در مورد پروژه های گرگان + ۱۴ آنهائی که تا به حال عملیات اجرائی شان آغاز نشده، می توان به پروزه تله کابین اشاره نمود، زیرا مدتی است که شورای شهر از بین حدود ۴۰ نقطه که توسط مشاور بررسی شده بود دو مکان را انتخاب نمود و به شهرداری این اجازه داده شده است که با توجه به صرفه و صلاح مردم در یکی از آن نقاط طرح اجرا شود ولی متأسفانه هنوز علاقمندان به ویژه جوانان چشمشان به جمال آن روشن نشده است.
۸- شهر بازی مدرن هم با توجه به تصویب شورای شهر و انتخاب مکان آن و حتی بنا بهگفته شهرداری که خرید وسایل هم از طرف پیمانکار صورت گرفته ولی برای شهروندان تا این لحظه قابل دید و ملموس نشده است.
۹- برج میدان بسیج باارتفاع ۵۷ متر و رستوران گردانش با توجه به پایان طراحی و بررسی های مشاوره ای هنوز شاهد جنب و جوش در عملیات ساختمانی آن نیستیم
۱۰- پارک ویژه بانوان در بالای تپه امام رضا هم که در این چند ساله زمین های بسیاری در آن منطقه با تخصیص بودجه شهرداری خریداری شده بایدگفت که هنوز در آنجا کاری صورت نگرفته است
۱۱- سالن های چند منظوره ورزشی، فرهنگی، هنری که پس از بررسی کمیته ویژه آن، از بین ۱۶ مکان مناسب حداقل ۶ نقطه را با اولویت وجود زمین های مربوط به شهرداری و اهدائی مردم، در محلات ششگانه بهزیستی، اوزنیه، دخانیات، امام رضا، قلعهحسن و انجیراب با توجه به تصویب آنها خبری از کلید اندازی و افتتاحیه که چه عرض کنم از کلنگ زنی ابتدای آن هم خبری نیست.
۱۲- باغ پرندگان و گل، نیز همچنان در روی کاغذ به صورت نقاشی باقی مانده است
۱۳- فرهنگسرا و کتابخانه رایانه ای هم از طرح هایی می بشاد که حتی نقشه های آن هم تهیه نشده است.
۱۴- و اما پروژه بسیار مهم تقاطع های غیر همسطح و یا خیابان ها زیر گذر و روگذر اتومبیل رو که می طلبد هر چه سریعتر برای رفع مشکل ترافیک و عبور و مرور در چند نقطه از شهر گرگان احداث شود ولی این مهم نیز انجام نشده است ودر صورت اجرا می توانآن را به صورت های گوناگون یعنی جدای از هم و یا سه حالت ممکن رو و زیر و همسطح بطور توامدر یک نقطه مثلاً در میدان شهرداری و یا میدان های دیگر احداث نمود و فرضا اتومبیل هایی که از خیابان پاسداران قصد ورود به خیابان مقابل خود یعنی شهداو بالعکس را داشته باشد از طریق گذر زیر میدان شهرداری تردد نماید و اتومبیل هایی که از خیابان امام خمینی به سمت مقابل خود یعنی شهید بهشتی و بالعکس قصد ادامه مسیر داشته باشند می توانند از طریق پل هوائی روگذر بصورت قوسی از روی سر میدان شهرداری عبور نمایند و هر اتومبیلی نیز که قصد ورود به خیابان های غیر مقابل خود را داشته باشد می تواند دور میدان شهرداری چرخش نموده و به خیابان مورد نظر راه یابد.
۱۵- همچنین به تنها می شود زیر گذر و یا روگذر اتومبیل رو در نقاط مختلف شهر هم ایجاد منود ، فرضاً تقاطع ۳۲۰ دستگاه به کمربندی را می توان با ایجاد زیرگذر اتومبیل رو به طرف فلکه کریمی بدون چراغ قرمز روان سازی نمود و یا در جاده ناهارخوران تقاطع گلشهر را با تعبیه یک پل روگذر اتومبیل به موازات جاده اصلی ناهارخوران ماشین های ورودی و یا خروجی گلشهر از یر این پل عبور نمایند، ولی متاسفانه باید گفت کهاین طرح یعنی ایجاد زیر گذر و یا روذر اتومبیل در نقاطی از شهر که طلب می کند، با وجود اینکه مصوبه شورای شهر را دارد نه تنها هیچ اقدام عملی در مورد تقاطع های غیر همسطح صورت نگرفته بلکه هنوز نقشه آن روی کاغذ هم نیامده و مسئولان شهرداری هر زمان که سئوالی در این مرود مطرح می شود فقط این را می گویند که به مشاور داده ایم تا بررسی و مطالعه نماید و علاوه بران در بودجه سال ۸۴ محل تأمین آن را ۶۰۰ میلیون تومان از محل وام دیده اند نهاز محل منابع درآمدی شهرداری، که تصور می شود مسئله، حواله به نا کجاآباد است، در هر حال این تعلل های جای بسی تعجب دارد، زیرا در سال ۸۲ که دوره دوم شورای شهر تشکیل گردید با توجه به نیاز سنجی هاف احتیاجات شهر را بررسی نمودیم که منجر به تصویب چهارده پروژه معروف گرگان شد.
در سال ۸۳ این پروزه ها به مشاوران ارائه گردید که پیرامون آنها مطالعه صورت گیرد و طرح و نقشه ها آماده شوند و قرار بود از ابتدای سال ۸۴، کلنگ زنی آنها شورع شود وبعضی از پروژه ها افتتاح و کلید انداز شود و بقیه طرح ها در سال ۸۵ گشایش یابد و احیاناً اگر طرحی از گرگان +۱۴ در پایان سال ۸۵ به اتمام نرسید حداقل پیشرفت فیزیکی متناسب بازمان شروع عملیات خود به همراه داشته باشد که تا به حال اکثر این طرح ها بدین ترتیب معطل مانده است .
اینک چنانچه بخواهیم عملکرد شهرداری را از روی مقیاس رنگ ها تصور نمائیم یعنی به تعبیری سفیدی ها و سیاهی ها را با هم مخلوط کنیم و به عبارتی کارهای انجام شده و کارهای انجام ننشده ممزوج گردند، از ترکیب این دو، رنگ خاکستری بدست می آید و اگر ملاک کارائی واثر بخشی شهرداری را با مقیاس ۲۰ محاسبه نمائیم تا انجا میانگین نمره آن باکمی ارفاق به نظر بنده ۱۲ می باشد.
امیدوارم در نطق بعدی ام که معمولاً هر فصل نوبت به یکی از اعضا می رشد، معدل عملکردی شهرداری ارتقا< پیدا نماید و حالتی بوجود نیاد که نمرده تجدیدی و یامردودی بگیرد. انشاء الله
علیرضا پزشکور
رئیس کمیسیون اداری، مالی و حقوقی و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر گرگان